недеља, 29. јануар 2017.

Dunavom do Egejskog mora (Moravom uzvodno)

Sa nekih 8 godina gledao sam film Supermen. Neverovatni Klark a.k.a. Supermen, da bi spasao svolju voljenu vratio je vreme unazad i promenio tok događaja da ne kažem ispravio sjebano. Pomisao da je tako nešto moguće izaziva opuštenciju u donošenju odluka, i sreća je  da sam vrlo brzo shvatio da to baš i ne biva.

Da se vratimo na čuveni kanal Dunav - Morava - Vardar - Egejsko more.

Elem, voda bi Moravom trebalo da teče uzvodno. Koliko vode?  Puno vode.

Dakle case study, ako je potrebno vode kao u Savi da put bude plovni, to je jedno 3 puta više nego što teče vode Moravom trenutno.

Dakle prvo smo preusmerili sa Đerdapa Savu i Moravu (oko 800m3/s vode pri niskom vodostaju). Ostaje nam dunavskih 1200m3/s koliko ima na ulazu u Srb. Da li je to ok za Đerdap pojma nemam ali baš baš sumnjam.

E sad, putem Morave iz Dunava uzvodno nagonimo 3 volumena Morave do Stalaća, gde se ulivaju Južna i Zapadna Morava, i dalje nagoni uzvodno valjda kanalom Južne Morave. U tom trenutku je ukupna količina vode jednaka zbiru Save i Morave.

E kad dodjemo do Vardara (hvala bogu, sad više ne teramo uzvodno), imamo da kroz Skoplje protiču istovremeno Sava, Morava i Vardar.

Evo ne znam. Skoplje na vodi - Venecija Balkana.

Toliko, čisto za razmišljanje da li je realna priča nevezano od cene projekta.

2 коментара:

  1. Ma jok. Skopje je zapadno. Kanal bi mogao da ide niz Tabanovačku Reku i Pčinju, pa bi sišao u Vardar nizvodno od Skopja, isto kao autoput.
    Po brana na Južnoj Moravi i Tabanovačkoj Reci bi zadržavale vodu, nema potrebe da gonimo vodu čak iz Save. Trebala bi neka prevodnica pored obe brane, tako nešto valjda već postoji na Đerdapu.
    Na prevoju iskopati kanjon, ne mora ni mnogo dubok, prevoj je nizak.
    Nije ovo neizvodljivo, samo je ružno, i verovatno neisplativo.

    ОдговориИзбриши
  2. Interesantan blog. Prava je šteta što nema više tekstova...
    A bilo bi dobro...

    ОдговориИзбриши